27.05.2025.
Hrvatski Crveni križ organizirao je panel pod nazivom „Povratak obuke neplivača u odgojno-obrazovni sustav Republike Hrvatske“ s ciljem pokretanja javnog dijaloga o potrebi sustavne i institucionalne provedbe obuke neplivača u osnovnim školama. Panel je održan u Nacionalnom i logističkom centru Hrvatskog Crvenog križa u Jelkovcu te je okupio ključne predstavnike relevantnih institucija, stručnjake i članove zainteresirane javnosti.
U uvodnom dijelu panela okupljenima su se obratili Martina Jeričević, načelnica Sektora za potporu sustavu sporta i zdravstveno usmjereno tjelesno vježbanje u Ministarstvu turizma i sporta te Robert Markt, izvršni predsjednik Hrvatskog Crvenog križa.
U raspravi su sudjelovali prof. Ljiljana Hanžek iz Agencije za odgoj i obrazovanje za tjelesnu i zdravstvenu kulturu, profesor Momir Karin, pomoćnik ministra znanosti, obrazovanja i mladih, magistra Tatjana Holjevac, zamjenica pravobraniteljice za djecu, primarijus Ivana Brkić Biloš, voditeljica Službe za epidemiologiju i prevenciju kroničnih nezaraznih bolesti u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, profesorica Vlatka Wertheimer, sportska tajnica Hrvatskog plivačkog saveza, Silvana Radovanović, voditeljica Spasilačke službe Hrvatskog Crvenog križa i članica Glavnog odbora Međunarodne federacije za spašavanje na vodi te prof. dr. sc. Dajana Zoretić, izvanredna profesorica na Kineziološkom fakultetu.
Panel je otvoren podsjećanjem na alarmantne podatke - u Hrvatskoj se između 2011. i 2020. godine utopilo 857 osoba, od čega 53 djece i mladih do 19 godina. Utapanje je, odmah nakon prometnih nesreća, drugi najčešći uzrok smrtnosti djece, a procjene govore da između 40 i 70 posto djece u Hrvatskoj ne zna plivati. Sudionici su naglasili da plivanje nije samo rekreativna vještina, nego temeljna životna potreba koja izravno utječe na sigurnost, zdravlje i razvoj djece.
U panel raspravi izneseni su primjeri dobre prakse iz različitih dijelova Hrvatske poput Zagreba, Rijeke, Osječko-baranjske i Primorsko-goranske županije, gdje se već provode sustavni programi obuke neplivača. Također je istaknuto da je Slovenija pozitivan međunarodni primjer, s obzirom na to da je obuka plivanja u toj zemlji uključena u nacionalni pedagoški standard, čime se osigurava da svako dijete tijekom osnovne škole nauči plivati.
Svojim pitanjima u raspravi je sudjelovala i publika čime je dodatno obogaćen sadržaj panela. Rasprava je bila konstruktivna, stručna i poticajna, s naglaskom na potrebu hitnog i zajedničkog djelovanja.
Na kraju panela izneseni su sljedeći zaključci: plivanje mora postati univerzalna kompetencija i biti zakonski i programski obavezno uključeno u kurikulum. Za provedbu toga nužna je međuresorna suradnja svih nadležnih institucija. Svim učenicima mora biti omogućen jednak pristup, uključujući besplatnu obuku i organizirani prijevoz. Potrebna je dodatna edukacija kadra - certificiranih učitelja i trenera plivanja. Također, nužna je snažna javna kampanja usmjerena na podizanje svijesti građana o važnosti znanja plivanja i sigurnosti na vodi.
Zaključno, vraćanje sustavne obuke neplivača u obrazovni sustav nije samo obrazovno pitanje, nego i javnozdravstveni, sigurnosni i socijalni prioritet. Ključ uspjeha leži u zajedničkoj i koordiniranoj akciji svih sektora.
Ispišite stranicu