19.11.2025.
Svjetski dan djece obilježava se 20. studenoga i taj je dan prilika za skrenuti pozornost na novi priručnik
Hrvatskog Crvenog križa. Riječ je o priručniku
Psihološka prva pomoć djeci u odgojno-obrazovnom kontekstu, koji je namijenjen odgojiteljima, učiteljima, stručnim suradnicima, zaposlenicima i volonterima Crvenog križa, ali i svima koji rade s djecom i žele im pružiti podršku u izazovnim situacijama.
Djeca odrastaju u svijetu punom izazova - od svakodnevnog stresa i društvenih pritisaka do traumatskih događaja poput prirodnih katastrofa, sukoba ili migracija. Njihove reakcije na promjene u okolini - kroz osjećaje, misli i ponašanja - pružaju odraslima informacije o tome što im je potrebno. Slušanjem i prepoznavanjem potreba djece može im se pomoći da se osjećaju sigurno, osnaženo i da razvijaju otpornost i samopouzdanje.
Priručnik se temelji na pristupu
Svjetske zdravstvene organizacije i
Međunarodne federacije Crvenog križa i Crvenog polumjeseca, poznatom kao
gledati, slušati, povezivati (eng.
look, listen, link). Sadrži praktične smjernice i alate koji pomažu odraslima u radu s djecom, posebno u kriznim situacijama, uključujući:
- Korake u pružanju psihološke prve pomoći
- Prijedloge grupnih aktivnosti za jačanje psihološke otpornosti
- Popis dodatnih resursa za rad s djecom
Posebna pažnja posvećena je
migrantskoj djeci, koja se zbog prilagodbe novoj sredini mogu naći u osjetljivijem položaju. Priručnik naglašava važnost stvaranja
sigurnog i stabilnog okruženja u vrtićima i školama, gdje svako dijete može osjetiti pripadnost i dobiti potrebnu podršku za uspješan psihosocijalni razvoj.
Vrtići, osnovne i srednje škole nisu samo mjesta obrazovanja - oni su prostor u kojem se grade odnosi, uspostavljaju rutine i razvijaju socijalne i emocionalne vještine. U trenucima krize, poznate i bliske odrasle osobe, poput učitelja, odgojitelja i stručnih suradnika, mogu biti
oslonac djeci, pomažući im da razviju otpornost i lakše se oporave.
Hrvatski Crveni križ sustavno pruža
psihosocijalnu podršku u kriznim situacijama i educira odgojno-obrazovne djelatnike. Novi priručnik nadograđuje postojeće programe, nudeći jasne, praktične i stručno utemeljene smjernice za rad s djecom u stresnim i izvanrednim situacijama. Time se pridonosi stvaranju
sigurnijeg, suosjećajnijeg i otpornijeg okruženja, u kojem svako dijete može rasti s povjerenjem i podrškom koju zaslužuje.
Digitalna verzija priručnika dostupna je za besplatno preuzimanje:
Psihološka prva pomoć djeci u odgojno-obrazovnom kontekstu - priručnik
Ispišite stranicu