Snaga neformalne edukacije

24.01.2014.

Projekti nastali u okviru programa Mladi na djelu podupiru razvoj kompetencija ljudi i organizacija aktivnih u radu s mladima. Kroz neformalno učenje, ljudi iz različitih sredina razvijaju svoje osobne, profesionalne i interkulturalne kompetencije. Projekti podupiru razmjenu iskustava, stručnosti i dobre prakse među osobama aktivnim u radu s mladima, kao i aktivnosti koje stvaraju dugoročne, visokokvalitetne projekte, partnerstva i mreže. Stoga ovakvi projekti pridonose jačanju kvalitete i uloge rada mladih i s mladima u Europi. Također, podupiru razvoj politika mladih i njihovu implementaciju.
Opseg projekta varira od kratkoročnih sastanaka do dugoročnih projekata.

U okviru programa Mladi na djelu, Agencija za mobilnost i programe Europske unije provela je projekt međunarodnog osposobljavanja (treninga) na temu «Snaga neformalne edukacije». Osobe koje rade s mladima susrele su se (od 15. do 19. siječnja) u Zagrebu, kako bi  razvile znanje, vještine i vrijednosti na određenu temu. Interes je bio izuzetno velik. Agencija je odabrala 30 sudionika iz 15 zemalja (Austrije, Belgije, Češke, Danske, Finske, Francuske, Hrvatske, Italije, Norveške, Njemačke, Poljske, Rumunjske, Slovačke, Slovenije i Turske ).
Iz Hrvatske su sudjelovale 4 osobe, ali od 2009. godine kad je ovaj trening zaživio, iz Hrvatske ga je prošlo ukupno 19 osoba. Kreatori ovog treninga su četiri vrlo iskusna trenera iz Francuske (Denis Morel), Italije (Simona Molari), Portugala (Jo Claeys) i Bugarske (Stefan Georgiev).

Raznim aktivnostima i vježbama uzburkali su sudionicima emocije i time otvorili brojna pitanja i razmišljanja o: prepoznavanju vlastitih potreba; razvijanju kompetencija u svom radu s mladima (kako izaći iz «sigurne zone» i proširiti se na zonu u kojoj učimo); stereotipima, predrasudama i diskriminaciji. Nakon svake završene aktivnosti slijedio je razgovor i evaluacija, koji su za cilj imali nametnuti temeljno pitanje – želim li i kako mogu nešto promijeniti?
Na kraju svakog radnog dana pola sata određeno je za samoprocjenu kroz pisanje dnevnika (engl. learning diary), odgovaranjem na dnevna pitanja i izražavanje osjećaja bojanjem na «zidu emocija».
Neformalnim metodama učenja, sudionici su došli do zaključka da stvarna snaga leži u njima samima, u njihovom donošenju odluke da poduzmu određene akcije u cilju stvaranja društvenih promjena.
Posljednji dan treninga treneri su govorili o svojim projektima (kako su implementirali NFE u svoj svakodnevni rad), a i sudionici su mogli predstaviti svoja iskustva kroz vježbu «tržište rada».
Na kraju su treneri poručili da treba razmišljati izvan okvira; biti hrabar; raditi male stvari, jer male stvari mogu postati velike; biti kreativan jer Centre za mlade koristi svega 10 % mladih; biti jasan sebi i drugima i iznenaditi sebe i druge; i naravno, paziti da se ne zaborave edukacijski ciljevi!
Upozorili su na važnost suradnje jer sami možemo daleko, ali zajedno idemo još dalje.

Cilj projekta:
Poboljšati učinak neformalne edukacije (NFE) u osnaživanju mladih ljudi kao stvarnih aktera u društvu. (iz lokalnog u Europu)

Glavni sadržaj i aktivnost projekta:
Pedagoški pristup tijekom treninga zasnovan je na:
- iskustvu: različite obrazovne postavke, različite neformalne metode
- razmišljanju: o metodama i njihovim učincima, o snazi i granicama NFE
- prijenosu: u vlastitu stvarnost sudionika kako bi poboljšali načine rada s mladim ljudima
- dijeljenju: različitih poimanja, trenutnih situacija i iskustava.

Popis hrvatskih sudionika ovog treninga dostupan je u Službi za rad s mladima HCK, kao i materijali koje su treneri koristili.